Dag mama-meisje, kijk naar mijn kindje!

Jarenlang droomde ik ervan deze zin luidop te zeggen. Het heeft helaas niet mogen zijn.
Dat kindje, dat is recentelijk met veel liefde in onze armen gevallen. En jij, lieve mama, jij zou zo trots op haar geweest zijn. Dus mama-meisje luister hier, je bent mémé geworden! En om het op z’n West-Vlaams te zeggen: ‘kik noar me kiendje!’ 🙂

Het is vandaag een jaar geleden sinds je lange diepe slaap begonnen is.
Een jaar getekend door groot verdriet, zorgen, gemis, onmacht… en daarnaast ook liefde en blijde verwachting. Toch valt de stilte en leegte die jouw afwezigheid achterlaat, mij moeilijk te verwoorden. Mama toch, wat heb jij al veel gemist. En wat is het leven toch anders geworden, zo zonder jou aan mijn zij.

Een baby’tje dat lacht, dat wordt door engeltjes gekieteld!
Deze Turkse zegswijze werd ons onlangs toegefluisterd.
De volgende foto, met Jaklientjes mooie glimlachje is voor jou, mijn lieve mama en mémé!

Mama en dochter

Om de herinnering verder eer aan te doen:

Willem Vermandere – Menschen van te lande

Mijn menschen van te lande
Hoe geiren zie ‘k julder gaan
Met zwier en zwaai of kloek en taai
Op julder stekken staan
Mijn menschen van te lande
Met peird en met ploeg
Zie ‘k julder slaven tot laat in ’n avond
Of van tjenuchtens vroeg
Mijn menschen van te lande
Hoe geiren hoor ik julder klappen
De taal is oud, de spraak is stout
En sterk lijk julder stappen
Mijn menschen van te lande
Blijft julder wegen gaan
Kop in de lucht, voor niet beducht
Durft en je blijft bestaan

ode aan Hilda Bouckaert.
18 september 1952 – 4 september 2012

Een gedachte over “Dag mama-meisje, kijk naar mijn kindje!

Geef een reactie

